poniedziałek, 31 maja 2010

Amoniaczki

wg przepisu z Kuchni Polskiej, wyd. XIII z 1969 r

Słodkie wspomnienie dzieciństwa ;)

50 dag mąki
8 dag tłuszczu (margaryna)
12 dag cukru pudru
1 jajo
2 żółtka
1 białko do smarowania
ok. 1/8 l mleka
1 dag amoniaku
cukier do posypania


Mąkę przesiać z amoniakiem na stolnicę, część zostawić do podsypania. Posiekać z tłuszczem. wymieszać z cukrem pudrem, dodać żółtka, jaja i tyle mleka, aby dało się zagnieść ciasto rzadsze, jak na kluski. Zostawić w chłodnym miejscu na ok 30 min. Wałkować na grubość ok 3 mm, wykrawać foremkami ciastka, posmarować białkiem i posypać grubym cukrem, układać na posmarowanej blaszce i piec na jasnozłoty kolor w 170 st.


W trakcie wyrabiania czuć charakterystyczny zapach amoniaku, ktory całkowicie znika po upieczeniu ;)



11 komentarzy:

  1. Amoniaczki pamiętam właśnie z dzieciństwa. A u mnie dzisiaj wieczorem też będzie ciasteczkowo. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a skrótem od dekagramów nie jest przypadkiem "dkg"? ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. zwracam honor: http://sjp.pwn.pl/szukaj/dag

    ale powiem, że pierwszy raz się skotykam z tym skrótem, najczęściej stosowany jest "dkg", może ludzie robią ten błąd powszechnie... a może obie formy są poprawne. Sprawdzę (żeby sama nie robić błędów). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. taak zapach jest charakterystyczny w czasie pieczenia, ale są bardzo smaczne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O, a mnie się dotąd nie udało znaleźć amoniaku w żadnym sklepie. Szkoda, bo bardzo fajne te ciasteczka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. smakowite! do popołudniowej kawki lub herbatki idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ooo bardzo lubię te ciasteczka.
    Pamietam je ze swojego dzieciństwa

    OdpowiedzUsuń
  8. w szafce czeka paczuszka amoniaku.. czeka i czeka. chyba wreszcie pora upiec ciasteczka.

    OdpowiedzUsuń
  9. anonimowy,ja już kiedyś sie doszkalałam ktore wersja jest poprawna "dag" czy "dkg" ;)
    w razie wątpliwości zawsze można użyć "g" ;)

    edysia79, u mnie amoniaku pod dostatkiem ;) i jak go zobaczyłam przypomniałam sobie swoja Babcie z pełną blaszką amoniaczków :)

    dziękuję wszystkim za odwiedziny
    pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. witam,znalazłam pierwszy raz Amoniak!!najpierw zastanawiałam sie,czy to nie jest soda?ale nie,ktoś mi objasnił,że nie.I dzis,w sklepie dostałam-Amoniak marki Appetita.pozdrawiam!/Paula

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online